Varastoinnin ulkoistaminen on noussut fiksuksi vaihtoehdoksi monille yrityksille. Kun omat tilat ja resurssit käyvät riittämättömiksi, ulkoistaminen tuo joustoa, kustannustehokkuutta ja mahdollisuuden hyödyntää moderneja varastointiratkaisuja ilman raskaita investointeja.

Siirtyminen omasta varastosta ulkoistettuun ratkaisuun on yritykselle merkittävä päätös, joka voi olla edessä esimerkiksi liiketoiminnan kasvaessa, tai kun on tarve digitaalisille ratkaisuille tai sesonkivaihtelun vaatimalle joustavuudelle – ulkoistaminen antaa mahdollisuuden keskittyä vahvemmin omaan ydinliiketoimintaan. Varastointipalvelun ostaminen voikin olla yritykselle merkittävä kilpailukykytekijä.

– Esimerkiksi teollisuudessa oman varaston rakentaminen teollisuuslaitoksen yhteyteen harvoin kannattaa nykyisten rakennuskustannusten ja kalliiden tuotantoneliöiden vuoksi. Viimeisen vuosikymmenen aikana trendi on vahvasti kääntynyt siihen, että yritykset ulkoistavat varastoinnin – totta kai läheltä omaa tuotantoa, jotta logistiikka toimii mahdollisimman tehokkaasti, sanoo Warasto Internationalin toimitusjohtaja Mikko Yli-Rahko.

Varastointipalveluissa ei makseta turhasta

Vallitsevassa haastavassa yleisessä taloustilanteessa ulkoistusta harkitessa mielessä on totta kai se, kuinka ulkoisen varaston kustannukset vertautuvat oman varaston kustannuksiin, ja mitä lisäarvoa ulkoistaminen tuo. Waraston palvelumalli perustuu joustavuuteen – asiakas maksaa vain todellisesta tarpeesta.

– Varastoinnin ulkoistaminen on etenkin työntekijäkustannusten osalta tehokasta. Kiinteitä kuluja tulee ulkoistuksessa vähemmän kuin omassa varastoinnissa, sillä laskutamme asiakasta vain tehdystä työstä ja hänen kulloinkin tarvitsemastaan varastotilasta. Myöskään laitteistosta ei tarvitse erikseen maksaa, sillä koneet, trukit ja nostolaitteet sisältyvät työn hintaan, Yli-Rahko kertoo.

Waraston varastot ovat enemmän kuin säilytystiloja. Ne ovat tehokkaita palvelukeskuksia, joissa tuotteita voidaan esimerkiksi purkaa, pakata uudelleen, nimikoida, tehdä esikokoonpanoja ja tarkistaa sekä huoltaa asiakkaan tarpeiden mukaisesti. Näin Warasto tukee suoraan yrityksen myyntiä ja toimitusketjua.

– Lisäarvopalveluissa ei ole vielä tullut sellaista toivetta vastaan, jota emme olisi pystyneet toteuttamaan, Yli-Rahko toteaa.

Warasto on tukena ulkoistamispäätöksen alkuaskelissa

Varastoinnin ulkoistaminen on yritykselle merkittävä päätös, jonka tueksi tarvitaan usein aikaa ja tietoa. Waraston alkukartoitus on asiakkaalle maksuton, eikä velvoita mihinkään.

– Ulkoistaminen on usein iso päätös – ja siksi haluamme tehdä sen asiakkaalle mahdollisimman helpoksi. Yhdessä pohditaan esimerkiksi sitä, miten ulkoistaminen vaikuttaa laatuun ja kustannuksiin. Meihin voi ottaa yhteyttä hyvin matalalla kynnyksellä. Alkuvaiheen kartoitus varastointitarpeista ei maksa mitään ja se tehdään täysin luottamuksellisesti. Asiakas saa ehdotuksia siitä, kuinka varastointi heidän kohdallaan voitaisiin järjestää, ja heillä on aikaa rauhassa pohtia päätöstään, Yli-Rahko kertoo.

Waraston palvelut joustavat muuttuvissa tarpeissa

Haastava yleinen taloustilanne näkyy myös Waraston asiakkaiden liiketoiminnassa ja tarpeissa. Waraston asiakkaat toimivat laajasti useilla teollisuuden aloilla aina elintarviketeollisuudesta rakennus- ja käyttötavarateollisuuteen, ja suhdanteen vaikutukset vaihtelevat alakohtaisesti ja alojen sisälläkin. Waraston monipuolinen kokemus mahdollistaa ketterän reagoinnin muuttuviin tarpeisiin.

– Waraston palvelut mukautuvat ja skaalautuvat asiakkaiden kulloiseenkin tarpeeseen, esimerkiksi kun toimintaympäristö, tuotteet tai palvelukokonaisuudet muuttuvat ja uudistuvat. Yhteisissä keskusteluissa asiakkaiden kanssa luomme katsetta siihen, miltä tulevaisuuden tarpeet näyttävät. Käytössämme on myös varastonhallintajärjestelmän data, jonka avulla voidaan ennustaa tilannetta edellisvuosien perusteella, Yli-Rahko sanoo.